Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

tisdag 11 mars 2014

Utveckling PPM

Jag blev lite inspirerad att följa upp min utveckling i Premiepensionen när jag läste det här inlägget i Finanskvinnans blogg. Så jag loggade in i PPM och rotade fram alla gamla värdebesked och skapade ett litet diagram som vanligt. Lyckades även hitta PPM och SIXRX-statistik efter en del grävande. Det är nu bara för år 2000 som jag saknar PPMs genomsnittliga värdeutveckling.

Så här ser utvecklingen ut t.o.m. 2013:


Max nedgång -57% och max uppgång 66%! Till en början köpte jag lite fonder baserat på tips här och var. Gissar att IT fanns med på ett hörn. Sedan hittade jag en sajt som hette PPMdoktorn som satsade hårt på tillväxtmarknaderna (BRIC) när de gick bra och sedan gick det inte så bra längre och jag tror inte att det går så bra för doktorn nu heller. Lämnade dem för några år sedan och har återgått till att välja fonder själv efter vad jag tror och gillar. Didner & Gerge, Avanza, Skagen m.fl.

Som man ser i diagrammet har det varit lite väl svajigt. Mitt mål nu är att jämna ut kurvan för att slippa de värsta topparna och dalarna. Visst toppar är alltid trevligt men det känns mer lockande med en mindre volatil portfölj. Jag tar ganska hög risk utan någon räntefond i dagsläget. Möjligtvis kommer jag att köra 25% ränta lite senare i år men eftersom jag fortfarande har ganska många år kvar till pensionen är jag beredd att ta mer risk i PPM än i min aktieportfölj.

Edit maj 2014:
Svar från PPM efter fråga om statistik för år 2000.
"Premiepensionssystemet med möjlighet att välja fonder startade under hösten 2000. Den 13 december år 2000 var alla pengarna placerade i fonder och den tidpunkten har satts som startdatum. Eftersom det bara handlar om 17 dagar under 2000 så har vi inte tagit med det året. Din fråga aktualiserar dock frågan om vi skall ta med även år 2000 trots den korta tiden.

Svar på din fråga är att fondrörelsen backade med -4,5 procent under perioden 2000-12-13 – 2000-12-31."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar