Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

lördag 29 mars 2014

Barnsparande

När min dotter föddes började jag spara månadsvis till henne i Avanza Zero. Jag tänker bygga vidare med en amerikansk indexfond med låg avgift, typ Vanguard S&P 500 Growth Index Fund. Efter det följer antagligen en tillväxtmarknadsfond men vilken det blir är inte bestämt än. Kanske kör jag fördelningen 40/40/20 och kanske byter jag tillväxtmarknadsfonden mot en räntefond.

När det har börjat bli ett lite större kapital kommer jag sälja av lite fondandelar och börja köpa aktier i stora och stabila bolag.

Hon kommer inte att få veta något om det här sparandet förrän den dag hon ska betala sitt första boende. Sparandet sker i en ISK i mitt namn (Didrik Finans såklart ;) så det finns ingen risk att hon kommer åt pengarna på sin 18-årsdag.

Jag hoppas att det kommer ge henne en bra möjlighet att komma in på bostadsmarknaden och dessutom skydda henne från att belåna sig mycket i ung ålder.

Blir det fler barn framöver kommer deras sparpengar åka in i samma isk och den kommer att delas när det är dags att göra första stora uttaget till något av barnen.

Sparar ni åt era barn? Hur?
Någon som sparat länge och redan hunnit hjälpa sitt barn med exempelvis ett bostadsköp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar