Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

tisdag 21 oktober 2014

Återhämtning och rapport Swedbank

Idag steg börsen rejält (OMXS30 +2,42%) till skillnad mot när jag skrev mitt förra inlägg. Har ingen anledning att skriva något om hur börsen går från dag till dag men jag ser ett värde i att i framtiden kunna se tillbaka på hur jag reagerat på kraftiga fall och uppgångar. Förhoppningsvis inte alls med tanke på hur långsiktig jag är i mitt investerande. Sedan är det alltid kul när portföljen ökar i värde, +2,94% idag, men jag sörjer lite att uppgången så klart kom precis före lönen och förestående inköp. Men det lär jämna ut sig i längden ändå.

Mitt innehav Swedbank lämnade en riktigt stark rapport idag.

Förutom alla siffror som slog analytikernas prognoser gillar jag personligen den fortsätta satsningen på den tekniska plattformen. Har själv ingen erfarenhet av just Swedbanks tjänster men både Handelsbankens och SEBs internettjänster ligger ljusår bakom exempelvis Avanzas så jag tar mig friheten att gissa att det är i princip samma sak hos Swedbank (som möjligtvis har ett större fondutbud). Förutom att ökad digitalisering sänker bankens kostnader så lär ett bättre utbud och bättre tjänster göra kunderna nöjda.

Det är dags för storbankerna att ta konkurrensen på allvar. Själv tog jag mina första stapplande investeringssteg genom att köpa fonder genom SHB för många år sedan men sedan öppnades en helt ny marknad upp genom internetbankerna och jag lär inte återvända i första taget. Nu tjänar uppenbarligen storbankerna pengar ändå men mer och starkare konkurrens skulle inte skada. Speciellt inte för mig som konsument.

Tråkigt att 600-800 medarbetare ska sluta i banken men bra att det sker huvudsakligen genom naturlig avgång.

Ser fram emot en morgondag med rapporter från tre av mina innehav. Nämligen Handelsbanken, Duni och Intrum Justitia. Alla steg relativt mycket idag så vi får se vad mer de har att ge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar