Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

fredag 25 april 2014

Snålmånad: The End


Då var snålmånaden över för första och sista gången för min del. För att kunna jämföra med ett singelhushåll utan barn har jag alltså endast räknat mina egna utgifter och alltså inte räknat med hushållets gemensamma utgifter för barn. Inte heller fasta utgifter kring boendet såsom avgift, ränta, el, försäkring m.m. är medräknat. Detta gör det faktiskt lite mindre intressant tycker jag eftersom de fasta och återkommande utgifterna är mycket mer intressanta att reducera eller få bort helt.

Eftersom jag är föräldraledig för tillfället har jag inte ansträngt mig speciellt mycket för att leva extra spartanskt utan jag har mer tänkt till en extra gång innan jag köpt något som inte är ett måste (trots det åkte jag på att köpa tavelramar till vårt hem...). Det var också det som var min tanke med att testa på en snålmånad, eller budgetmånad som jag hellre hade kallat den, eftersom jag ogillar ordet snål och vad det står för.

Så till sista veckans utgifter:
Mat: 114 kr
Snus: 46,50 kr
Nöjen: 40 kr
Transport: 0 kr

Månadens utgifter:
Vecka 1: 491,50 kr
Vecka 2: 1098,50 kr
Vecka 3: 544 kr
Vecka 4: 190 kr
Vecka 5: 200,50 kr

Totalt hela månaden: 2524,50 kr

Man inser snabbt att snus som står för 21% (539,50 kr) av utgifterna inte är en höjdare om man verkligen vill hålla igen. Detsamma med nöjen som inkluderade några öl på lokal och står för 24% (595 kr) av utgifterna. Dock hör det till livet och jag gillar både att snusa och kunna träffa vänner ute någon gång ibland. Det gör mitt liv rikare tycker jag.

Jag inser också att jag hade fått anpassa situationen rejält mycket mer än nu om jag hade jobbat. Jag hade fått cykla till jobbet istället för att ta bilen och framförallt ha med mig en matlåda varje dag. I vanliga fall äter jag lunch ute i princip varje dag och det kostar mycket pengar. Hade det varit värt det? Kanske inte i dess extremaste form eftersom det antagligen inte hade resulterat i mer än ca 2000 kr i mindre utgifter och samtidigt gjort livet lite mindre roligt, men att föra in matlåda och cykling då och då hade varit positivt både för hälsan och bankkontot.

Så vad jag framförallt kommer att ha med mig efter den här månaden är att:

  • Försöka ha matlåda två till tre dagar i veckan på jobbet. Jag uppskattar verkligen att åka iväg från kontoret på lunchen så fler lunchlådor än så blir tråkigt. 
  • Börja cykla till jobbet två till tre dagar i veckan.
  • Cola, godis och snacks är något jag dragit ner på i princip helt under månaden och jag har knappt saknat det så jag kommer fortsätta utan det. I värsta fall går det att göra läsk med bubbelvatten och saft. :) 
  • Lägga till en tusenlapp eller två till sparandet direkt när jag börjar jobba igen eftersom jag lätt kan avvara det om jag kör med matlåda och cyklar lite oftare.

Vad jag kommer att unna mig efter den här månaden är att njuta av kaffe, glass eller en öl i solen nu när vårvärmen verkligen har börjat komma igång. Lite nya kläder är det nog också dags att shoppa.

Jag ska också njuta lite av Dunis vinstlyft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar