Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

tisdag 8 april 2014

Sitter och funderar på att sälja

Jag köpte Getinge och Elekta som två långsiktiga innehav. Ganska kort efter inköpen rasade båda bolagen en bit på grund av negativa nyheter. Elekta känns fortfarande okej men Getinge kommer bl.a. att få dras med stora konsultkostnader under resten av 2014 (jag inser kortsiktigheten i 2014-resonemanget).

Sedan köpen har jag funderat på om jag verkligen ska syssla med tillväxtbolag. Jag är numera inne på "tråkigare" bolag med större utdelning för att fortsätta i min strävan mot sann värdeinvestering. Något inspirerad av att jag läser The Intelligent Investor för tillfället förstås men det är en linje jag kommer att följa.

Det är jobbigt när man köpt aktier som kort därefter går ner kraftigt på grund av negativa nyheter. Speciellt när man inte känner sig lika bekväm med bolagen längre. Annars hade det snarare varit ett köpläge och jag har redan snittat ner mig något i Elekta. Självklart påverkan jag också av nyheter, analytiker och andra experter som jag inte borde lyssna det minsta på. Nu hamnar jag i tankar om hur lång tid det tar innan de återhämtat sig, hur bra de kommer gå längre fram, om de kommer att gå bra innan nästa bear dyker upp, om det är bättre att ta en förlust och köpa mer av en annan aktie med större  trolig potential osv. Ett annat alternativ är att behålla dem länge, som var min första tanke, men jag har omvärderat synen på bolagen och vad för bolag jag vill äga.

I det här läget gäller det att hålla sig kall och pragmatisk. Vilket är lättare sagt än gjort. Det är intressant psykologiskt och ger mig tillfälle att fundera på hur jag hanterar sådana här tankar. Jag är sugen på att trycka på sälj och köpa mer i andra innehav och det lutar åt det hållet. Men vi får se. Försöker nog slåss mot säljspöket ett litet tag till.

Tur att börsen är stängd när detta skrivs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar