Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

söndag 1 juni 2014

Avstämning maj

Då var maj månad passerad och det har varit ännu en bra månad för min portfölj. Jag har ägnat mindre tid åt den än vanligt och det är skönt att känna sig lugn och bara titta in i Avanza lite då och då. Bättre att ägna tid åt det fina vädret tycker jag.

Portföljens utveckling från årsskiftet t.o.m. maj är +11,55% och mitt jämförelseindex SIX30RX ligger på +9,06%. Totalt kapital (portfölj + likvidkonto) har ökat från 230 709 kr den 30 april till 243 804 kr den 31 maj. Årets mål är att komma upp i 286 466 kr enligt min 10-årsplan. Det klarar jag nästan enbart med sparandet om jag i fortsättningen sparar 5000 kr per månad.

Det fortsätter uppåt alltså. Vilket gör det desto svårare att hitta något köpvärt som jag tjatat en del om på sistone. Istället har jag börjat bygga upp lite mer likvider än jag brukar ha och det är det funderingarna kretsar mest kring nu. Det är givetvis bra och tryggt att ha lite likvider och vara beredd vid bra köplägen men hur mycket förlorar jag på att inte låta pengarna arbeta? Eller som Peter Lynch uttryckt det: "Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves". Eftersom jag månadssparar kommer jag trots allt att få in lite pengar att köpa för varje månad. Alla de här tankarna gör att jag snart måste sätta mig och formulera en riktig strategi och ett regelverk att följa. Helt enkelt för att slippa de här tankarna och att alltid agera på samma sätt trots vad känslorna säger mig för tillfället. Kan det möjligen vara så att jag ständigt ska ha iallafall 10% av portföljvärdet i likvider.



Topp tre innehav just nu:
Balder +195%
Intrum Justitia +76%
Duni +40%

I portföljandel är Ratos, H&M och Intrum Justitia mina största innehav. Industrivärden har gått lite sämre i maj och trillade ur topp tre.

Det har inte varit några större händelser under månaden. Jag sålde alla mina Elekta och har inte köpt något.

Dags att njuta av en kall öl på balkongen och lägga laptopen åt sidan. 
Ha en trevlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar