Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

tisdag 24 juni 2014

Handelsbanken sänker vinstdelningen till Oktogonen

Jag läste i DI att Handelsbankens styrelse har beslutat sig för att sänka vinsttilldelningen till personalens stiftelse Oktogonen från 15% till 10% av ordinarie utdelning. Det är tydligen ett annat av mina innehav, nämligen Industrivärden, som pressat banken att genomföra den här sänkningen. Vad det innebär för mig som aktieägare i båda företagen har jag egentligen ingen uppfattning om, men jag tycker ändå lite synd om personalen trots att de får mycket pengar avsatta i fortsättningen också.

På länge sikt kan man fråga sig vad det innebär för Handelsbankens förmåga att anställa/behålla bra personal. Det är en väldigt bra förmån som försämrats och personalen borde vara ganska missnöjd nu.

Det fina med Oktogonen är att den gäller lika för alla som är anställda i banken oavsett lön och befattning. Det spelar alltså ingen roll om du sitter i ledningen, är rådgivare ute på ett kontor eller städar kontoret. Alla får lika stor andel och med tanke på hur bra Oktogonen har gått de senaste åren blir antagligen alla som varit anställda en längre tid miljonärer när det är dags att pensionera sig.

Fler bolag borde ha den typen av personalstiftelser enligt min uppfattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar