Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

torsdag 12 juni 2014

Sålt Getinge och köpt Citigroup

Idag tröttnade jag på Getinge och sålde av hela mitt lilla innehav. Jag har funderat fram och tillbaka i vår och hade bestämt mig för att göra mig av med bolaget. Frågan var bara när.

En möjlighet hade varit att vara långsiktig och köpa mer i dipparna men eftersom jag bestämt mig för att inte äga den typen av tillväxtbolag, och eftersom framtiden verkar ganska osäker, så blev det sälj idag.

Det är svårt att veta hur stora problemen med FDA egentligen är och hur länge det kommer påverka företaget så jag tappade lusten helt enkelt. Kändes bättre att ta en liten förlust nu än att åka vidare med neråt om det skulle bli så.

Istället blev det inköp av Citigroup. En aktie jag har funderat på ett tag och idag gjorde jag slag i saken och köpte 40 aktier. Jag är mer likvid än vad jag brukar vara och vill låta pengarna jobba.

Nu hoppas jag att Citi är ett företag som kommer att fortsätta återhämta sig bra under de närmaste åren.

Nästa år blir det förhoppningsvis utdelning att ta del av. Om företaget dessutom kan göra stora återköp av aktier vore det ett bra sätt att öka värdet för ägarna.

Ett ytterligare skäl för mig var diversifiering. Visserligen äger jag redan en hel del aktier inom finans men nu är jag iallafall inne på en annan marknad än Sverige - om man bortser från att många av bolagen i portföljen trots allt verkar i flera länder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar