Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

onsdag 21 maj 2014

Ny ränta på bolånet

Bolåneräntan är nu förhandlad och klar. Är jag nöjd? Nej inte direkt. Det känns så klart bra att räntan kommer att bli rejält mycket lägre än den var när jag valde att binda 2/3 av lånet för ett år sedan. Jag kommer gå ifrån 2,97% till 2,11% i ränta på hela mitt bolån (med nuvarande 3-månadersränta på 2,68%) vilket bör göra att jag sparar nästan en tusenlapp i månaden.

Förhandlingen var som jag ofta tycker inte så mycket till förhandling utan det handlade mer om "den här räntan kan vi ge dig" efter att vi snackat om att jag inte avser att flytta hela min ekonomi till SEB. Tog dock inte upp flytt till annan bank eftersom jag inte orkar göra det just nu.

Det slutade med att jag får en ränta i stil med bankens inlåningsränta + 0,83 alternativt listpriset - 0,57. När jag tänker på det är jag faktiskt osäker på om de utgår från inlåning eller listpris vilket så klart spelar roll då de sätter listpriset som de vill själva. Får kolla upp det.

Såhär har mina tidigare bolåneavtal hos SEB sett ut sedan jag köpte lägenheten och bytte bank:
År 1: Inlåningränta + 0,35
År 2: Inlåningsränta + 0,7
År 3: Inlåningsränta + 0,9
År 4: Nu blir det alltså inlåningsränta + 0,83. En liten minskning iallafall.

Att notera är att SEB körde sin "ökända" drive när de tog in min på 0,35 för att sedan år två höja sin marginal med 100% och år tre hade de höjt marginalen med 157% om man jämför med det första erbjudandet. I hur många branscher funkar det så?

Borde förresten köpt SEB-aktien där vid år 1. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar