Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

fredag 23 maj 2014

Försäljning Elekta

Jag sålde av alla mina Elekta för två dagar sedan. Aktien hade återhämtat sig efter vinstvarningen och jag sålde på några få procent plus.

Anledningarna till att jag sålde är flera. Jag tycker att aktien känns osäker just nu och de rapporterar den 28:e. Jag har tänkt börja bygga upp en större andel likvider samt jag vill röra mig bort från tillväxtbolag, alltså riktigt höga P/E-tal. Aktien har också varit tungt blankad vilket innebär ännu ett osäkerhetsmoment.

Försäljningen innebär att 11% av portföljens kapital är likvider. Jag kanske kommer ta in en ny aktie eller fylla på i något innehav under sommaren men annars är målet att vara 25% likvid till hösten. Dags att ladda kanonerna för nästa börsnedgång m.a.o.

Annars är det Getinge som ligger på säljlistan. Dock tar det emot lite när jag läste att Didner & Gerge har investerat stort i bolaget. Det kanske istället blir så att jag behåller den några månader till och ser vad som händer. Innehavet är mitt minsta och det ligger på minus just nu.

Blir skönt att lämna kontoret och njuta av sommarvärmen ute vid kusten om några timmar.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar