Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

torsdag 19 februari 2015

Rapport från Lundbergs - 2014 Q4


Idag släppte Lundbergs sin bokslutskommuniké för 2014. En ganska torr lunta utan VD-ord men det är intressant att se vad Fredrik Lundberg har haft för sig under året som gått.

Lite siffror från koncernen för helåret 2014:
  • Substansvärdet efter uppskjuten skatt uppgick den 31 december 2014 till 49,4 miljarder (398 kronor per aktie) jämfört med 42,8 miljarder (345 kronor per aktie) vid förra årsskiftet. Den 17 februari 2015 var motsvarande värde 54,4 miljarder (439 kronor per aktie).
  • Koncernens resultat efter skatt blev 4 900 miljoner (4 514).
  • Resultat per aktie hänförligt till moderbolagets aktieägare uppgick till 25:75 kronor (24:26).
  • Utdelningen föreslås höjas till 5 kronor (4:60) per aktie. Vilket med mitt tyvärr väldigt lilla innehav ger mig 18 kr mer i år. :)
  • På tal om utdelningar så har Lundbergs erhållit utdelningar på sammanlagt 1 339 miljoner (1 179).

Det har investerats en hel del pengar i aktier och följande affärer har gjorts under 2014:
  • 4 150 000 Husqvarna-aktier har köpts in till ett pris om ca 41 kr styck. B-aktien kostar idag 67,25 kronor. +64% med andra ord.
  • Tre miljoner Industrivärden C-aktier har köpts in till ett pris om ca 125 kronor styck. Aktien handlas nu för ca 155 kronor. +25% där.
  • 730 000 aktier i Indutrade köptes in till ett pris om ca 296 kronor. Idag handlas den för ca 355 kronor. +20% i Indutrade.
  • 1 500 000 Skanska B-aktier köptes in till ett pris om 136 kronor. Aktien handlas nu för ca 206 kronor. Här är man 51% upp.
  • Totalt har 967 miljoner kronor investerats i börsnoterade aktier.
  • 1136 miljoner kronor har investerats i fastighetsrörelsen.

Man avkastade alltså 40% på 2014 års aktieköp (utdelningar exkluderade) om jag lyckats räkna rätt och det hade alltså lönat sig bra att ta rygg på Lundbergs under förra året. I november tyckte Fredrik Lundberg att börsen kändes rimligt värderad och det hade såklart varit intressant att veta vad han tycker efter årets raketstart på börsen. Återstår att se hur många aktieköp som görs just nu när Q1-rapporten dyker upp i vår.

Jag hade väldigt gärna fyllt på rejält med aktier i Lundbergs men aktien kostar i dagsläget bra mycket mer än vad jag är villig betala. Kommer det ett tillfälle framöver tänker jag satsa rejält eftersom det sällan verkar bli köpläge i aktien.

4 kommentarer:

  1. En aktie jag skulle vilja äga, men den där Herr Lundberg är bra snål alltså =) Bolaget håvar in storkovan, men direktavkastningen är galet låg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite mer än 18 kr kunde jag väl fått. Hallå!? ;) Dock har aktien avkastat bra. Men för att den ökningen ska realiseras måste jag ju sälja aktien. Så Lundberg - höj utdelningen lite mer tack.

      Radera
    2. Något som jag har observerat är att han verkar hålla direktavkastningen lika låg i vissa bolag han investerar i, Indutrade t.ex.

      Radera
    3. Läste precis ditt blogginlägg om Indutrade.
      Så länge han är bättre än mig på att förvalta pengarna och skapa mer värde (åt mig) så får jag tycka att det är okej tänker jag. Det råder inget tvivel om den saken. Att det sedan är trevligt med direktavkastning är en annan femma. :)

      Radera