Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

torsdag 12 februari 2015

Häftigt att äga aktier

Sådana här dagar är det ganska häftigt att äga aktier. Har gjort det i några år nu men dels har det varit en galen dag på börsen pga räntesänkningen och dels har jag nu börjat komma upp i ett lite större portföljvärde med mina mått mätt. Det innebär att värdet ökar med strax över 7000 kr en dag som den här. Det är helt klart en speciell känsla när pengarna jobbar för en och det enda man behöver göra är att sitta och titta på. Det är möjligt att det är häftigt att betala skatt men att äga aktier är helt klart häftigare.

Balder går såklart bra när räntan sänks och Ratos har återhämtat sig ordentligt de senaste veckorna. Kul även att Ratos-bolaget Inwido stiger i värde innan Ratos avyttrar resten av aktierna.

Samtidigt är det som vanligt trist att inte hitta några köpvärda bolag att köpa in sig i. Är dock glad att jag inte är mer likvid än de 6% jag ligger på och som knappt avkastar något alls.

Just därför har jag börjat snegla lite på några tunga aktier med hög direktavkastning och jag fick ögonen på telekom av alla branscher. Tänkte att ett bolag som TeliaSonera eller AT&T dessutom kan funka som "drivankare" vid en lite oroligare börs framöver. Då på lite kortare sikt än vad jag brukar sikta på men kanske ett innehav på ca 6 månader. Avvaktar nog ett tag till men håller koll på priserna. NCC hade annars varit ett fint alternativ som jag sneglat på ett tag men det lär dröja innan jag kommer in där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar