Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

måndag 17 januari 2011

Min plan

När jag hade kört igång med min kapitalförsäkring så sålde jag några fonder och köpte mina första aktier på tio år. Det var i somras. Tänkte köpa stabila svenska bolag och tittade en hel del på vilka aktier som rekommenderades av Dagens industri m.fl. Första aktien blev ABB och lite senare köpte jag också H&M. Tänkte att jag skulle behålla aktierna länge och inte hålla på att leta efter klipp. Köpte ju Switchcore för 13500 för ca 10 år sedan och sålde dem för 500. Mindre lyckat men det är säkert något som många känner igen sig i.

I höstas var det sedan en kompis som tipsade mig om en bok. Det var "Vägen till din första miljon" av Tobias Schildfat. Min vana trogen när det gäller böcker som handlar om privatekonomi så tyckte jag att titeln var lite vulgär (ok, jag är känslig) men jag kollade ändå upp vad boken kostade på Bokus och det var 137 kr har jag för mig. Tänkte varför inte och beställde den eftersom den var så billig. 

I stort sett handlar boken om hur små medel det krävs i form av sparande som sedan investeras i aktier för att på lång sikt kunna bygga upp ett större kapital som dessutom jobbar av sig själv i form av värdeökning och utdelning. Pengamaskin som Schildfat kallar det. Mycket av boken är sunt förnuft om man är någorlunda begåvad och ekonomiskt sinnad men den fick mig ändå att tänka till och jag blev riktigt inspirerad mot slutet. Det slog mig att jag aldrig hade haft något direkt mål med mitt tidigare sparande. Jag hade aldrig heller räknat på vad ett långsiktigt sparande skulle kunna generera eller hur lång tid det skulle ta att nå en miljon.

Så till verket. Jag följde exemplet i boken och räknade på hur lång tid det skulle ta för mig att nå en miljon om jag sparade 4000 kronor i månaden. Sedan tidigare hade jag pengarna jag sparat i fonder och nu köpt nya fonder och aktier för. 

Uträkningen ser ut ungefär såhär:












Jag började med kapitalförsäkringen i maj/juni. Sparade lite ostrukturerat under 2010 och nådde med en avkastning på ca 8,5% ett värde på 57989 kr under 2010. Den förenklade beräkningen bygger på att jag från år 2011 sparar 48000 om året (4000/mån) och når en snittavkastning på 15% per år. Då har det alltså bara tagit 10 år att nå en portfölj med ett värde på över en miljon! Visst det går att starta ett framgångsrikt företag och nå målet tidigare men då krävs det massor med arbete och även en del tur. Som läget är nu kör jag på aktielinjen och ränta på ränta effekten.

Jag siktar på att köpa aktier på lång sikt i stabila större företag. Kommer även följa exemplen i boken och sikta på aktier i investmentbolag och med bra utdelning. Kommer återinvestera utdelningarna och försöka hålla mig ifrån tillfälligt haussade småbolag. Möjligen kommer jag använda 10% av portföljen till aktier i bolag med lite större risk. Fonderna tänker jag sälja av med tiden alternativt använda för att komma åt tillväxtmarknader utan att behöva köpa aktier direkt på de marknaderna. 

Blir intressant att se om planen håller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar