Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

fredag 7 januari 2011

Bakgrund

Efter en härlig familjemiddag var det då dags för bakgrunden.

Som jag skrev innan har jag småsparat lite över en längre tid utan något egentligt mål. Har också hunnit vara sambo och det har kostat av de sparpengarna då jag varit generös när vi flyttat isär samt att boendet var väl dyrt och jag fick ta av mina sparpengar för att lösa hyran vissa månader. När jag sedan bytte jobb strax efter separationen för några år sedan ville jag göra ett avstamp, vara glad för det nya bra jobbet, och ha lite kul. Skaffade en ny dyr tjänstebil och började festa ett antal gånger i veckan. Även om jag hade en ganska okej lön så tog pengarna slut varje månad och jag sparade inget. Ville jag åka på en resa så fick jag ofta ta av månadens lön för att betala resan och sedan leva knapert resten av månaden. Inget som var hållbart i längden och jag blev bra trött på det efter några år.

Började förstås att fundera över levernet och vart pengarna tog vägen. Tankar om prestige, yta och värdet av att ha fina bilar, klockor, bo i rätt kvarter och så vidare var något jag funderade på. Något jag egentligen aldrig brytt mig så mycket om. När det sedan blev dags att byta bil blev det till en helt okej men mycket billigare bil. Drog också ner på festandet som kanske behövdes på sätt och vis som nybliven singel men som man blir rätt trött på efter ett tag.

Så började jag sakta men säkert få lite mer över av lönen varje månad och funderade på vad jag skulle göra med pengarna. Det nyväckta intresset av fonder i och med PPM gjorde att jag gick till banken och pratade lite med dem om sparande. Deras förslag var förstås att månadsspara i några av deras egna fonder och de satt upp det för mig. Totalt sparade jag kanske en tusenlapp i månaden och det hände inte så mycket med fonderna. Vissa gick upp och andra ner medan jag upptäckte att de fonderna jag hade i PPM gick så mycket bättre. Fonder jag inte ens kunde välja i min egen bank.

Eftersom jag ville få möjlighet att välja samma fonder privat som i PPM så sålde jag efter något år fonderna hos SHB, öppnade upp ett konto hos Avanza, och flyttade över pengarna dit. Som sagt i det förra inlägget blev det först ett aktie- och fondkonto som jag sedan bytte mot en kapitalförsäkring. Planen var att göra ungefär som i PPM.

Så ser bakgrunden ut på ett ungefär och det var innan jag egentligen hade formulerat mina nuvarande mål. Jag insåg bara att jag var tvungen att göra en förändring och skapa mig en mer hållbar och stabil ekonomi.

I nästa inlägg tänkte jag berätta lite om hur min plan ser ut och vad som fick mig att vakna till och bli motiverad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar