Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

torsdag 6 januari 2011

Första inlägget

Då så. Jag har aldrig bloggat tidigare och har nu spendera en timma med att fixa till en någorlunda okej design för sidan. Ska bli intressant det här.

Tanken är att bloggen ska handla om min strävan efter att få värdet i min aktieportfölj att uppgå till en miljon. För mig handlar det om att lära mig mer om aktier, skapa en liten logg över min väg mot målet och att också dela med mig av mina erfarenheter till de (få) som kan tänkas vara intresserade.

Nu är jag några år över 30 och har när jag var mellan 20 och 30 sparat lite slött i fonder mest för att jag hörde att det skulle vara bra. Fonderna, Handelsbankens Reavinstfond och Latinamerikafond, gick upp och gick sedan ned och så fortsatte det så. Gick nog mest back egentligen. Tror att jag sparade kanske 200 kr i månaden på den tiden och resten av pengarna gick till nöjen. Sedan började jag pluggat men fortsatte att spara samma summa utan nämnvärda resultat.

Sedan kom PPM. Det väckte ett större intresse för fonder i och med det stora utbudet och jag har varit ganska flitig på att byta fonder och försöka få värdet att öka där. Man slipper dessutom att hålla sig till sin egen banks fonder som jag fick göra när jag sparade privat tidigare.

I våras fick jag äntligen tummen ur - öppnade konto hos Avanza, sålde de fonder jag hade hos SHB och flyttade över det lilla kapital jag fick ut till Avanza. Först till ett vanligt Aktie- och fondkonto och sedan till en kapitalförsäkring. Började köpa lite fonder till en början men har nu gått över till ungefär hälften aktier och hälften fonder.

I mitt nästa inlägg ska jag berätta lite mer om bakgrunden till varför jag tagit tag i det här nu och hur min plan ser ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar