Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

lördag 29 november 2014

Avstämning november

Då var det dags att se hur november månad passerade. Det är faktiskt ganska angenämt eftersom jag vet att det varit en helt okej månad. Det kommer vara desto mer spännande och möjligtvis jobbigt att göra de här avstämningarna när vi hamnar i ett läge där allt faller under några månader. Men det tar vi då. Just nu verkar det vara en aldrig sinande vilja till risk och aktiespekulation.

Jag har egentligen inte så mycket att säga om november. Månaden har passerat fort förbi för mig och börsen har fortsatt sin väg uppåt. Vad man än köper verkar fortsätta uppåt så det är lätt att bli fartblind tro att man kan det här mer investeringar. För egen del fortsätter Ratos att pendla upp och ner runt 50 kronor. Jag ligger back ca 17% och 6400 kr men det är okej. Jag tror fortfarande på bolaget på sikt och den här månaden fick vi faktiskt se ett förvärv av Ledil. Har jag fel så kan jag alltid återvända till de här inläggen om några år och lära mig en läxa.

Portföljens utveckling från årsskiftet t.o.m. november månad (inklusive likvider) är +16,08% och mitt jämförelseindex SIX30RX är upp med +14,06%.

Totalt kapital (portfölj + likvider) har ökat från 278 716 kr den 31 oktober till 298 545 den 28 november. Det känns mycket bra eftersom årets mål är att nå upp i 286 466 kr enligt min 10-års plan för att nå miljonen.

Jag tillförde 7000 kr i vanligt månadssparande och fick även möjlighet att tillföra 4000 kr extra vilket är 60% av en extrainkomst jag fick. Enligt mina regler måste jag spara minst 50% av sådana engångsbelopp så att det blir någon ordning och reda. Alltså tillfördes totalt 11 000 kr i sparande den här månaden vilket jag är väldigt nöjd med. Det är faktiskt en stor ynnest att ha möjlighet att spara så här mycket pengar och jag tycker det är viktigt att komma ihåg det.

Topp tre innehav:
Balder: +236%
Intrum Justitia: +88%
Duni: +41%

I portföljandel är Industrivärden, Handelsbanken och H&M mina största innehav. Andelen likvider har ökat till enorma 4,9% eftersom jag inte hittat något lockande köpläge än.

Inga affärer gjordes under november månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar