Om mig      Mål      Strategi      Regler      Portfölj      Utdelning

torsdag 27 februari 2014

Back in black!

Då var jag tillbaks igen.
Mycket har hänt sedan förra inlägget och nu är det dags att ta tag i det här med bloggen på allvar. Men det ska ju finnas något att skriva också.

Så vad har hänt sedan sist?
  • Jag har insett att en snittavkastning på 15% per år är ett galet högt mål.
  • Inga fonder finns längre kvar i portföljen. Sålde den sista, Didner & Gerge Sverigefond, under 2013.
  • Jag har kommit igång med ett stabilt månadssparande i form av en autoöverföring om 4000 kr. Det är antagligen det viktigaste man kan göra för att nå framtida sparmål. (Har dock hoppat över en eller två sommarmånader vilket jag ska sluta med.)
  • Jag har upptäckt bloggvärlden. Det finns många intressanta bloggar om ekonomi och aktier som man kan lära sig väldigt mycket från.
  • Efter att ha köpt och sålt en del aktier på kort sikt har jag gått ifrån det för att istället köpa bra bolag till så lågt pris som möjligt på lång sikt.
Utveckling fortsätter alltså. Om än i långsam takt. 

Hur har det då gått?
Vid årsskiftet 2013/2014 hade portföljen ett totalt värde om 210115 kr. Ca 70% av värdet kommer ifrån sparande och resten består av aktieavkastning.

Jag har under 2013 nästan hunnit ikapp portföljvärdet (230598 kr), den blå linjen, jag borde ligga på nu för att nå mitt mål om en miljon år 2020. Det är något reviderat från tabellerna i mina tidigare inlägg eftersom jag inte lyckats spara 48000 kronor om året. För att med tiden komma ikapp avser jag att höja sparandet till 5000 kronor i månaden fr.o.m. september i år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar